ОУД.03 Иностранный_язык КОС

Министерство образования и молодёжной политики Свердловской области
Государственное автономное профессиональное образовательное учреждение
Свердловской области

«Камышловский гуманитарно-технологический техникум»

КОМПЛЕКТ
КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ
по учебной дисциплине общеобразовательного цикла
ОУД 03. «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК»
основной профессиональной образовательной программы
подготовки квалифицированных рабочих и служащих по
профессии 08.01.07 Мастер общестроительных работ
Уровень освоения - базовый

Камышлов, 2021

Комплект контрольно-оценочных средств разработан с учетом требований ФГОС СПО,
утвержденного приказом Минобрнауки РФ № 413 от 17.05.2012 г. (с изменениями и
дополнениями);
рабочей программы учебной дисциплины ОУД. 03 «Иностранный язык»;
Организация –разработчик: ГАПОУ СО «КГТТ»
Разработчик:
ГАПОУ СО «Камышловский гуманитарно-технологический техникум»
Нарыкова А.В., преподаватель первой квалификационной категории.

Утверждаю:
зам. директора по УМР Мадыгина Т.А.
«17» мая 2021 г.
Согласовано:
методист Чингина Н.Н
«17» мая 2021 г.
Рассмотрен на заседании
ПЦК общеобразовательных дисциплин
Председатель ПЦК Чуркина А.Т.
Протокол №9 от 14.05.2021 г

2

СОДЕРЖАНИЕ

1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств
2. Результаты освоения учебной дисциплины, подлежащие проверке
3. Контроль и оценка освоения учебной дисциплины по темам (разделам)
4. Задания для оценки освоения учебной дисциплины
4.1. Задания для текущего и рубежного контроля по учебной дисциплине

3

1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств
Фонд оценочных средств по общеобразовательной дисциплине ОУД.03
«Иностранный язык» разработан на основе требований:
- федерального государственного образовательного стандарта среднего общего
образования (далее – ФГОС СОО)
- рабочей программы общеобразовательной учебной дисциплины «Иностранный
язык» (для профессиональных образовательных организаций);
- учебного плана по профессии.
Основная цель создания примерного фонда оценочных УМК – совершенствование
содержания общеобразовательной дисциплины для формирование профессионально
значимых компетенций. Фонд оценочных средств представлен комплектом контрольнооценочных средств.
Фонд оценочных средств для входного, текущего, рубежного контроля и
промежуточной аттестации разработан для оценки уровня освоения студентами
планируемых результатов.
Кроме оценочных заданий, ФОС включает эталоны ответов к некоторым заданиям,
а к типовым – алгоритмы решения либо ориентировочную основу действий.
Оценочные средства направлены на формирование планируемых результаты по
указанной теме в примерной рабочей программе.
В процессе аттестации по учебной дисциплине осуществляется комплексная
проверка умений и знаний, а в ходе текущего контроля, также динамика формирования
общих компетенций.
Промежуточная аттестация по учебной дисциплине проводится в формах,
предусмотренных учебным планом основной профессиональной образовательной
программы по профессии.

4

2. Результаты освоения учебной дисциплины, подлежащие проверке

Код и наименование формируемых
компетенций
Общие

ОК 02 Осуществлять
поиск,
анализ
и
интерпретацию информации, необходимой для
выполнения задач профессиональной деятельности
ОК 03 Планировать и реализовывать собственное
профессиональное и личностное развитие.
ОК 04 Работать в коллективе и команде,
эффективно взаимодействовать с коллегами,
руководством, клиентами.
ОК 05 Осуществлять устную и письменную
коммуникацию на государственном языке с учетом
особенностей
социального
и
культурного
контекста.
ОК 06 Проявлять
гражданско-патриотическую
позицию, демонстрировать осознанное поведение
на основе традиционных общечеловеческих
ценностей.
ОК 09 Использовать информационные технологии
в профессиональной деятельности.
ОК
10.
Пользоваться
профессиональной
документацией на государственном и иностранном
языках.

Планируемые результаты освоения дисциплины

Виды аттестации

ЛР

Дисциплинарные

Текущий
контроль

ЛР 2. Проявляющий активную гражданскую
позицию,
демонстрирующий
приверженность
принципам
честности,
порядочности, открытости, экономически
активный и участвующий в студенческом и
территориальном самоуправлении, в том
числе
на
условиях
добровольчества,
продуктивно
взаимодействующий
и
участвующий в деятельности общественных
организаций.

ПРб01. Сформированность
коммуникативной
иноязычной компетенции,
необходимой
для
успешной социализации и
самореализации,
как
инструмента
межкультурного общения
в
современном
поликультурном мире.

Практические
работы

ЛР 7. Осознающий приоритетную ценность
личности
человека;
уважающий
собственную и чужую уникальность в
различных ситуациях, во всех формах и
видах деятельности.

ПРб04

ЛР 8. Проявляющий и демонстрирующий
уважение к представителям различных
этнокультурных,
социальных,
конфессиональных
и
иных
групп.
Сопричастный
к
сохранению,
преумножению и трансляции культурных
традиций и ценностей многонационального
российского государства.

Промежуточная
аттестация

Контрольная работа

Сформированност
ь умения использовать
иностранный язык как
средство для получения
информации
из
иноязычных источников в
образовательных
и
самообразовательных
целях

ЛР24.
Готовый
к
профессиональной
конкуренции и конструктивной реакции на
критику.МР 01. умение самостоятельно
определять цели деятельности и составлять

5

планы
деятельности;
самостоятельно
осуществлять,
контролировать
и
корректировать деятельность; использовать
все возможные ресурсы для достижения
поставленных целей и реализации планов
деятельности; выбирать успешные стратегии
в различных ситуациях.
МР 02. умение продуктивно общаться и
взаимодействовать в процессе совместной
деятельности, учитывать позиции других
участников деятельности.
МР 03 владение навыками познавательной,
учебно-исследовательской
и
проектной
деятельности,
навыками
разрешения
проблем; способность и готовность к
самостоятельному поиску методов решения
практических задач, применению различных
методов познания.

6

3. Контроль и оценка освоения учебной дисциплины по темам (разделам)
Элемент
учебной
дисциплины

Формы и методы контроля
Текущий контроль
Форма контроля

Раздел 2.

Практическая
работа

Раздел 3.

Письменная
работа

Проверяемые
ОК

Рубежный контроль
Форма контроля

Промежуточная аттестация
Проверяемые
ОК

Форма контроля

Проверяемые
ОК, ПК

ОК 02-06

ОК 02-06, 09 10 Контрольная
работа

ОК 02-06, 09, 10

7

4. ЗАДАНИЯ ДЛЯ ОЦЕНКИ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ

4.1 Задания для текущего и рубежного контроля по учебной дисциплине
Раздел 2. Россия и мир
Практическая работа
1. Прочтите текст.
The Russian Federation is the largest country in the world. It occupies about one-seventh
of the earth's surface. It covers the eastern part of Europe and the northern part of Asia. Its total
area is about 17 million square kilometres.
The country is washed by 12 seas of 3 oceans: the Pacific, the Arctic and the Atlantic. In
the south Russia borders on China, Mongolia, Korea, Kazakhstan, Georgia and Azerbaijan. In
the west it borders on Norway, Finland, the Baltic States, Belorussia, the Ukraine. It also has a
sea-border with the USA.
There's hardly a country in the world where such a variety of scenery and vegetation can
be found. We have steppes in the south, plains and forests in the midland, tundra and taiga in the
north, highlands and deserts in the east.
There are two great plains in Russia: the Great Russian Plain and the West Siberian
Lowland. There are several mountain chains on the territory of the country: the Urals, the
Caucasus, the Altai and others. The largest mountain chain, the Urals, separates Europe from
Asia.
There are over two million rivers in Russia. Europe's biggest river, the Volga, flows into
the Caspian Sea. The main Siberian rivers - - the Ob, the Yenisei and the Lena — flow from the
south to the north. The Amur in the Far East flows into the Pacific Ocean. Russia is rich in
beautiful lakes. The world's deepest lake (1,600 metres) is Lake Baikal. It's much smaller than
the Baltic Sea, but there's much more water in it than in the Baltic Sea. The water in the lake is
so clear that if you look down you can count the stones on the bottom.
Russia has one-sixth of the world's forests. They are concentrated in the European north
of the country, in Siberia and in the Far East.
On the vast territory of the country there are various types of climate, from arctic in the
north to subtropical in the south. In the middle of the country the climate is temperate and
continental.
Russia is very rich in oil, coal, iron ore, natural gas, copper, nickel and other mineral
resources.
Russia is a parliamentary republic. The Head of State is the President. The legislative
powers are exercised by the Duma.
The capital of Russia is Moscow. It's its largest political, scientific, cultural and industrial
centre. It's one of the oldest Russian cities.
There are a lot of opportunities Russia to become one of the leading countries in the
world. I'm sure that we, the younger generation, can do very much to make our country strong
and powerful.
2. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих слов и выражений и
заполните таблицу:
Слова и выражения
Английские эквиваланты
самая большая горная цепь
отделять
сосредотачиваться;
занимать поверхность
несколько горных цепей
минеральные ресурсы
законодательная власть;
8

промышленный центр;
возможности
3. Закончите предложения:
1. The country is washed by_______________________
2. Its total area is about _______________________
3. The largest mountain chain, the Urals, separates _______________________
4. Russia is very rich in _______________________
5. Russia is a _______________________
4. Соответствуют ли данные предложения содержанию текста:
1. Its total area is about 20 million square kilometers.
2. There are two Great Plains in Russia.
3. There are over five million rivers in Russia.
4. Europe’s biggest river, the Lena, flows into the Caspian Sea.
5. Russia is a constitution monarchy.
6. The head of State is the king.
Эталон ответов:
2 задание
Слова и выражения
самая большая горная цепь
отделять
сосредотачиваться;
занимать поверхность
несколько горных цепей
минеральные ресурсы
законодательная власть;
промышленный центр;
возможности

Английские аналоги
largest mountain chain
separates
concentrated
occupies,
several mountain chains
mineral resources
legislative powers
industrial centre
opportunities.

3 задание
1. The country is washed by 12 seas of 3 oceans: the Pacific, the Arctic and the Atlantic.
2. Its total area is about 17 million square kilometres.
3. The largest mountain chain, the Urals, separates Europe from Asia.
4. Russia is very rich in oil, coal, iron ore, natural gas, copper, nickel and other mineral
resources.
5. Russia is a parliamentary republic.
4. задание
1
False
(неправда)

2
3
True (правда) False

4
False

5
False

6
False

Оценивание:
Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. Итого 20 за всю работу.
19-20 баллов оценка «5»
17-18 баллов оценка «4»
15-17 баллов оценка «3»
9

Менее14 баллов оценка «2»
Раздел 2
Национальные символы Великобритании
Task 1. Choose the correct answer.
1. How many independent states are there on the British Isles?
A. 2
B. 3
C. 5
D. 1
2. What is the symbol of England?
A. a thistle
B. a rose
C. a shamrock and a red hand
D. a daffodil
3. What is the symbol of Scotland?
A. a thistle
B. a rose
C. a daffodil
D. a shamrock
4. What is the symbol of Wales?
A. a thistle
B. a rose
C. a daffodil
D. a shamrock
5. What is the symbol of Northern Ireland?
A. a thistle
B. a rose
C. a shamrock and a red hand
D. a daffodil
6. Where is Shakespeare’s birthplace?
A. in London
B. in Stratford-on-Avon
C. in Glasgow
D. in Cardiff
7. Which is the most popular sport in Britain?
A. Football
B. Rugby
C. Tennis
D. Baseball
8. When is St. Valentine’s Day celebrated?
A. January 1
B. October 31
C. February 14
D. July 4
9. The British Isles are separated from the European Continent by …
A. the North Sea and the Irish Sea
B. the North Sea and the English Channel
C. the English Channel and the Atlantic Ocean
D. the Irish Sea
10. When did London become the capital of England?
A. in the 11th century
10

B. in the 13th century
C. in the 15th century
D. in the 14th century
Task 2. Read the texts and guess what place of interest it is.
1) This building was built in the 18th century. It is open to visitors several days a week.
The changing of the Guard is a very interesting ceremony to watch. Now it is the home of the
Queen.
2) This building is a very interesting place in the capital of the UK. It was a fortress, a
royal palace and later a prison. Now it is a museum. There are a lot of interesting collections in
it.
3) This building stands on the river Thames. The official name of it is the Palace of
Westminster. It is the place of the British Parliament. Its members make laws there. The famous
clock Big Ben stands near them.
4) This is the symbol of the capital. It is a famous clock. It was renamed the Elizabeth
Tower in 2012 in honour of the Queen’s Diamond Jubilee.
5) This building is the greatest work of the architect Sir Christopher Wren. It is a famous
church. It is very beautiful. It was built in 1708.
6). It is the main square of London. There is a column to Admiral Nelson in the centre of
it. A lot of tourists come here every day.
Эталон ответов:
Task
1
Task
2

1
C
1
Buckingham
Palace

2
B

3
A
2
The
Tower

4
C

5
C

6
B

3
4
The Houses of Big
Parliament
Ben;

7
A

8
C

9
B

10
A

5
6
St.
Paul’s Trafalgar
Cathedral
Square

Оценивание:
Менее 11 – оценка «2»
11-12 правильных ответов – оценка «3»
13 правильных ответов – оценка «4»
14-16 правильных ответов – оценка «5»
Раздел 3
Письменная работа
«Страдательный залог»
Страдательный залог
Упражнение 1. Выберите правильный вариант
1.
The news programme ( is watched / watched ) by millions of people every day.
2.
The Mona Lisa ( painted / was painted ) by Leonardo da Vinci.
3.
The new cinema ( be built / will be built ) next year.
4.
New pop groups ( are much spoken / is much spoken ) about among teenagers.
5.
Alexander Pushkin’s first poem ( was written / written ) when he was fourteen.
6.
The letters (be sent / will be sent ) by post tomorrow.
7.
The translation (was finished / were finished ) two hours ago.
8.
London ( visited / is visited ) by hundreds of tourists every year.
11

9.
10.

The dinner ( be / will be ) ready in an hour (через час).
The dogs (were taken out/ was taken out) three times yesterday.

Упражнение 2. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present, Past, Future
1.
Tom always (to ask) at the lessons.
2.
I (to ask) at the last lesson.
3.
Our country house (to finish) next year.
4.
The dog (to find) by my sister yesterday.
5.
This work (to do) tomorrow.
6.
This text (to translate) at the last lesson.
7.
These trees (to plant) every autumn.
8.
Many interesting games always (to play) at our P.E. lessons.
9.
This bone (to give) to my dog tomorrow.
10.
We (to invite) to a concert last Saturday.
Упражнение 3. Переведите на английский язык
1.
Детей наказывают…. — Детей наказали… — Детей накажут…. (punish)
2.
Хлеб едят… — Хлеб съели… — Хлеб съедят…
3.
Розы выращивают… — Розы вырастили… — Розы вырастят… (grow)
4.
Картину рисуют… — Картину нарисовали… — Картину нарисуют… (paint)
5.
Обо мне говорят. — Обо мне говорили. — Обо мне будут говорить. (talk about)
6.
О нас забывают — О нас забыли…. — О нас забудут… (forget)
Эталон ответов:
Упражнение 1:
1 is watched
2 was painted
3 will be built
4 are much spoken
5 was written
6 will be sent
7 was finished
8 is visited
9 will be
10 were taken out
Упражнение 2:
1. Tom always is asked at the lessons.
2. I was asked at the last lesson.
3. Our country house will be finished next year.
4. The dog was found by my sister yesterday.
5. This work will be done tomorrow
6. This text was translated at the last lesson.
7. These trees are planted every autumn.
8. Many interesting games always are played at our P.E. lessons.
9. This bone will be given to my dog tomorrow.
10. We were invited to a concert last Saturday.
Упражнение 3:
1 The children are punished - the children were punished- the children will be punished.
2. Bread is eaten - Bread was eaten- Bread will be eaten
12

3. Roses are grown - Roses were grown- Roses will be grown
4. a picture is painted - a picture was painted- a picture will be painted
5. I am talked about- I was talked about – I will be talked about
6. We are forgotten- we were forgotten- we will be forgotten
Оценивание и проверка:
Менее 17 правильных ответов – оценка «2»
18- 20 правильных ответов – оценка «3»
21-23 – оценка «4»
24-26 – оценка «5»
Задания для рубежного контроля по учебной дисциплине
Раздел 3
Контрольная работа
1. Write the correct form of the adjectives.
Example: The people in Ireland are some of the friendliest (friendly) in the world.
1 I think this design is ________ (interesting) than that one.
2 When we all checked in, Sarah’s luggage was ________ (heavy).
3 Is transport here ________ (expensive) as in your country?
4 The trains in Japan are ________ (modern) I’ve ever travelled on.
5 That was probably ________ (bad) meal we’ve ever had in a restaurant!
6 She looks much ________ (good) with long hair.
7 My new office is ________ (tiny) as my last one.
2. Complete the dialogues with the verbs. Use the present perfect or the past simple.
Example: I’ve been to Beijing, but I’ve never been (not / go) to Shanghai.
John How long 1 ________ (you / know) each other?
Keira Well, we 2 ________ (meet) in 1998 and we’ve been good friends since.
Doctor What seems to be the problem?
Mike I 3 ________ (fall) over playing basketball. I think I 4 ________ (break) my finger.
Sean Hello, could I speak to Mr Jackson, please?
Alison I’m sorry, he 5 ________ (just / go) into a meeting.
Jennie 6 ________ (you / take) out any money from the cash machine this morning?
Alex No, because I had £30 in my wallet.
Will 7 ________ (you / ever/ lend) anyone your car?
Tom Yes, I lent it to my brother and I would never do it again!
3. Read the article and tick (✓) A, B, or C.
How I got my dream job
Are you still looking for your dream job? Don’t give up. Here’s how three people
achieved their goals.
Mario Mendes, 29 – I’m doing something I really enjoy. I’m part of a team that develops
new technologies. I work with intelligent, interesting people and occasionally get to travel
abroad. I won’t pretend it was easy getting my dream job, but it was worth the effort. My advice?
Decide exactly what your dream job is and what it involves. Learn about the job. Make contact
with companies that could offer your chosen career. Make sure they know your strengths. You
may just get that dream job.
Andy Collins, 46 – As a student, I earned $295 a week in cash working in a beach café.
At the time, it was my dream job! Later I became a chef. It was hard work, I was often in a hot
kitchen for twelve hours a day, six days a week. But you have to know the meaning of hard work
if you want to achieve your goals. I now own five restaurants around the U.S. My best advice is
13

to find out what your skills and talents are. Talent is something you’re born with. Skills are
something you’ve learned to do. People like doing things that come naturally to them, so work
and enjoy!
Sarah Cooper, 38 – I’d been working as a secretary for three years when I decided to
change my career. My work was often boring and always busy. I started studying to become a
teacher. It certainly wasn’t easy; I continued working full-time to pay for my training at night
school. I was exhausted most of the time, but after two years, I finally got my qualifications and
resigned. I’m now a primary school teacher and it’s as good as I imagined. So don’t wait! Write
a list of the things that are stopping you from getting your dream job. Make a plan to deal with
each thing. There’s always an answer.
Example: Mario is ______.
A very interesting B self-employed C very happy with his job ✓
1 Mario sometimes ______.
A enjoys his job B travels abroad C works in a team
2 Mario thinks he got his dream job because ______.
A he’s intelligent B it was easy C he did a lot of preparation
3 When Andy was young, his dream job was to ______.
A become a chef B have his own restaurant C work in a café by the beach
4 When he was a chef, Andy ______.
A earned $295 a week B didn’t enjoy his job C didn’t get much time off
5 Andy says it’s important to know ______.
A your goals B what you’re good at C what you enjoy doing
6 It took Sarah ______ years to train to be a teacher.
A five B three C two
7 Sarah’s job as a secretary wasn’t very ______.
A hard B exciting C easy
8 Sarah studied ______.
A full-time B at evening classes C during the day
9 Sarah advises people to ______.
A plan how they can achieve their goals
B become primary school teachers
C continue working while they train
10 Who has become a successful businessman / woman?
A Andy B Mario C Mario and Andy
Эталон ответов:
Task 1
1
2
3
4
5
6
more
the
as
the most the worst better
interesting heaviest
expensive modern
Task 2

1
2
have you met
known

3
fell

Task 3 1
2
3
4
5
B
C
C
C
B
Критерии оценивания
Менее 17 правильных ответов – оценка «2»
18- 19 правильных ответов – оценка «3»
20-22 – оценка «4»

4
’ve
broken

6
C

7
as tiny

5
6
7
’s
just Did you Have you
gone
take
ever lent

7
B

8
B

9
A

10
A

14

23-24 – оценка «5»

15


Наверх
На сайте используются файлы cookie. Продолжая использование сайта, вы соглашаетесь на обработку своих персональных данных. Подробности об обработке ваших данных — в политике конфиденциальности.

Функционал «Мастер заполнения» недоступен с мобильных устройств.
Пожалуйста, воспользуйтесь персональным компьютером для редактирования информации в «Мастере заполнения».