иностранный_оуд_косы_тов

Министерство образования и молодёжной политики Свердловской области
Государственное автономное профессиональное образовательное учреждение
Свердловской области
«Камышловский гуманитарно-технологический техникум»

КОМПЛЕКТ
КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ
по учебной дисциплине
ОУД.03 Иностранный язык
общеобразовательного цикла
основной образовательной программы
38.02.05 «Товароведение и экспертиза качества потребительских
товаров»
профиль обучения: естественнонаучный
базовый уровень

Камышлов, 2023
1

Разработчик:
ГАПОУ СО «Камышловский гуманитарно-технологический техникум»
Нарыкова А.В., преподаватель общеобразовательных дисциплин

Рассмотрено на заседании предметной (цикловой) комиссии (протокол №___от
___________)

2

СОДЕРЖАНИЕ
1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств 4
2. Результаты освоения учебной дисциплины, подлежащие проверке
3. Распределение оценивания результатов обучения по видам контроля
4. Контроль и оценка освоения учебной дисциплины по темам (разделам)
5. Задания для оценки освоения учебной дисциплины 9

5
7
8

3

Пояснительная записка
Фонд оценочных средств по общеобразовательной дисциплине «Иностранный язык»
разработан на основе требований:
- федерального государственного образовательного стандарта среднего общего
образования (далее – ФГОС СОО)
- рабочей программы общеобразовательной учебной дисциплины «Иностранный язык»
(для профессиональных образовательных организаций);
- учебного плана по специальности
Основная цель создания примерного фонда оценочных УМК – совершенствование
содержания общеобразовательной дисциплины для формирование профессионально
значимых компетенций. Фонд оценочных средств представлен комплектом контрольнооценочных средств.
1.
Описание контрольно-оценочных средств.
Фонд оценочных средств для входного, текущего, рубежного контроля и промежуточной
аттестации разработан для оценки уровня освоения студентами планируемых результатов.
Кроме оценочных заданий, ФОС включает эталоны ответов к некоторым заданиям, а к
типовым – алгоритмы решения либо ориентировочную основу действий.
Оценочные средства направлены на формирование планируемых результаты по указанной
теме в примерной рабочей программе.
В процессе аттестации по учебной дисциплине осуществляется комплексная проверка
умений и знаний, а в ходе текущего контроля, также динамика формирования общих
компетенций.
Промежуточная аттестация по учебной дисциплине проводится в формах,
предусмотренных учебным планом основной профессиональной образовательной
программы специальности.

4

Код и наименование
формируемых
компетенций

Планируемые результаты освоения дисциплины

Виды аттестации

Общие

Дисциплинарные

Текущий
контроль

ОК 1. Понимать сущность и
социальную значимость своей
будущей профессии, проявлять
к ней устойчивый интерес.
ОК
2.
Организовывать
собственную
деятельность,
выбирать типовые методы и
способы
выполнения
профессиональных
задач,
оценивать их эффективность и
качество.
ОК 3. Принимать решения в
стандартных и нестандартных
ситуациях и нести за них
ответственность.
ОК 4. Осуществлять поиск и
использование
информации,
необходимой для эффективного
выполнения профессиональных
задач, профессионального и личностного развития.
ОК 5. Владеть информационной
культурой, анализировать и
оценивать
информацию
с
использованием
информационнокоммуникационных технологий.
ОК 6. Работать в коллективе и
команде, эффективно общаться
с коллегами, руководством,
потребителями.
ОК
7.
Брать
на
себя
ответственность
за
работу

ЛР
2.
Проявляющий
активную
гражданскую
позицию,
демонстрирующий
приверженность
принципам
честности,
порядочности, открытости,
экономически активный и
участвующий
в
студенческом
и
территориальном
самоуправлении, в том
числе
на
условиях
добровольчества,
продуктивно
взаимодействующий
и
участвующий
в
деятельности
общественных
организаций.
ЛР
7.
Осознающий
приоритетную
ценность
личности
человека;
уважающий собственную и
чужую уникальность в
различных ситуациях, во
всех формах и видах
деятельности.
ЛР 8. Проявляющий и
демонстрирующий
уважение
к
представителям различных
этнокультурных,

ПРб 04 Сформированность умения использовать иностранный
язык как средство для получения информации из иноязычных
источников в образовательных и самообразовательных целях
ПРб 01. сформированность коммуникативной иноязычной
компетенции, необходимой для успешной социализации и
самореализации, как инструмента межкультурного общения в
современном поликультурном мире.

Практические
работы

Промежуточная
аттестация

5

членов команды (подчиненных),
результат выполнения заданий.
ОК
8.
Самостоятельно
определять
задачи
профессионального
и
личностного
развития,
заниматься самообразованием,
осознанно
планировать
повышение квалификации.

социальных,
конфессиональных и иных
групп. Сопричастный к
сохранению,
преумножению
и
трансляции
культурных
традиций и ценностей
многонационального
российского государства.
ЛР
15. Проявляющий
гражданское отношение к
профессиональной
деятельности
как
к
возможности
личного
участия
в
решении
общественных,
государственных,
общенациональных
проблем.
ЛР24.
Готовый
к
профессиональной
конкуренции
и
конструктивной реакции
на критику.
МР
01.
умение
самостоятельно
определять
цели
деятельности и составлять
планы
деятельности;
самостоятельно
осуществлять,
контролировать
и
корректировать
деятельность;
использовать
все
возможные ресурсы для
достижения поставленных
целей и реализации планов

6

деятельности;
выбирать
успешные стратегии в
различных ситуациях.
МР
02.
умение
продуктивно общаться и
взаимодействовать
в
процессе
совместной
деятельности, учитывать
позиции
других
участников деятельности.
МР 03 владение навыками
познавательной, учебноисследовательской
и
проектной деятельности,
навыками
разрешения
проблем; способность и
готовность
к
самостоятельному поиску
методов
решения
практических
задач,
применению
различных
методов познания.

Элемент
учебной
дисциплины

Входной контроль

Раздел 1.
Раздел 2.

Текущий контроль
Форма контроля Проверяемые
ОК
Тестирование
ОК 02, 04,05

Практическая
работа №1
Практическая
работа № 2

Формы и методы контроля
Рубежный контроль
Промежуточная аттестация
Форма контроля
Проверяемые ОК Форма контроля Прове
ряемые ОК, ПК
Итоговая
ОК 02, 03, 04,05,
контрольная
06
работа

ОК 02,03,04,07,
08
Контрольная
работа №2

ОК 02, 03, 04,05,
06
7

Раздел 3.

Практическая
работа №3
Контрольная
работа №1

ОК
02,03,04,08,09

8

ЗАДАНИЯ ДЛЯ ОЦЕНКИ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ
Для входного контроля
Тестирование
English Placement test (English Unlimited)
• Choose the best answer for each question.
• Stop when the questions become too difficult.
• Spend no more than 40 minutes on the test.
1. Where ___ from? - I’m from Russia.
A you are B you C are you
2. We have ___ house in Moscow.
A any B a C an
3. I have two ___: a boy and a girl.
A sons B daughters C children
4. I work in a ___. I’m a doctor.
A hospital B hotel C supermarket
5. This is my brother. ___name’s Paul.
A Her B His C He’s
6. ___five people in my family.
A They are B There is C There are
7. I qet up ___7 o’clock in the morning.
A for B at C in
8. I like apples, but I ___ bananas.
A don’t like B like C do like
9. Excuse me, ___speak French?
A do you B you do C you
10. How much are ___shoes?
A this B these C that
11. Where are my glasses? - They’re ___the table.
A at B on C in
12. My sister ___ tennis very well.
A plays B play C playing
13. I usually go to work ___ train.
A on B with C by
14. I don’t see my parents very often ___ they live in South Africa.
A so B but C because
15. Rosie stayed ___ home yesterday afternoon.
A in B at C to
16. Last night I ___ to the cinema.
A went B did go C was
17. The ___ is quite expensive but the food there is excellent.
A film B restaurant C book
18. Do you want to listen to music or ___ TV?
A see B look C watch
19. I was in Scotland. ___ were you at the weekend?
A When B Where C What
20. Yes, it was fun. ___ you have a good time at the party?
A Did B Were C Had
21. Are you ___ English teacher?
A Maria B Marias’ C Maria’s
22. Bob will meet ___ at the airport.
9

A us B we C our
23. I’m going to a concert tonight. ___ you like to come?
A Do B Are C Would
24. ___ use your dictionary? - Sure. Here you are.
A Could I B Could you C Do I
25. I like this apartment but the ___ is too expensive for me.
A money B rent C cost
26. Excuse me, how do I ___ to the bus station?
A come B get C arrive
27. Do you sell stamps? - Yes, we do. How ___ do you want?
A any B many C much
28. Sorry I’m so late. - That’s ___.
42
A OK B great C right
29. I’d like ___ milk in my coffee, please.
A some B any C a
30. ___ a bus stop near my flat.
A It’s B Here’s C There’s
31. Is this a good time to talk? - Sorry, no. I ___ dinner.
A cook B am cooking C cooking
32. I think cycling is more dangerous ___ driving.
A As B like C than
33. We ___ going to the theatre next Saturday.
A will B do C are
34. ___ meet for coffee some time soon.
A Let’s B Do you C Shall they
35. Kamal has got a holiday home near ___ sea.
A a B the C some
36. If you’ve got a headache, you ___ go home.
A should B did C had
37. ___ ever been to New York?
A Have you B Are you C Did you
38. I only get about five hours’ sleep a night. - That’s not ___.
A enough B lot C too much
39. Did Amina finish the report? - No. She ___ it tomorrow.
A finishes B is going to finish C finished
40. Paula ___ loves working with children.
A very B really C much
41. Is Ottawa the capital of Canada? I think ___.
A is B yes C so D right
42. We never ___ a television when I was a child.
A have had B hadn’t C had D didn’t have
43. We paid the restaurant bill ___ credit card.
A to B with C on D by
44. The last time I ___ Joanna was in Paris.
A have seen B saw C see D was seeing
45. If you ___ money from a friend, you should always pay it back promptly.
A borrow B earn C spend D lend
46. Can I make myself a cup of coffee? - Of course. You ___ to ask.
A haven’t B mustn’t C needn’t D don’t have
47. I ___ a lot of sport in my free time.
A do B practise C make D exercise
10

48. ___ anywhere interesting recently?
A Do you go B Have you been C Are you going D Will you go
49. It’s Walter’s birthday on Friday. He ___ be 30, I think.
A should B can C will D shall
50. Learning the piano isn’t as difficult ___ learning the violin.
A like B so C than D as
51. If the weather ___ bad tomorrow, we can go to a museum.
A will be B was C is D would be
52. About a billion cans of Coca-Cola ___ drunk around the world every day.
A is B are C was D were
53. My mum’s not very well. – Oh, ___
A it doesn’t matter B I do apologise C sorry to hear that D not bad, thanks.
54. Hans isn’t here. He ___ to see his grandmother. He’ll be back tomorrow.
A has gone B had been C has been D had gone
55. Would you mind changing my appointment? ___ time on Friday is fine.
A Next B All the C Every D Any
56. When I was a child, I ___ climb the wall and jump into our neighbours’ garden.
A would B did C have D used
57. Have you finished ___ the wall yet?
A paint B to paint C painting D painted
58. Lena used to find work boring ___ she became a nurse.
A unless B until C if D since
59. Can you help me? I’ve tried ___ hotel in the city and can’t find a room.
A many B any C every D all
60. If I ___ closer to my office, I could walk to work.
A lived B would live C had lived D live
61. I ___ outside the cinema when suddenly a police car arrived.
A stood B was standing C have stood D am standing
62. Shall we go to The Riceboat for dinner? - It ___ be fully booked. They’re sometimes busy on
Monday.
A will B may C can D must
63. We’ve ___ come back from a trip to India. It was amazing.
A already B yet C just D only
64. I’ve got to be at work in five minutes. - Don’t worry, I ___ you a lift if you want.
A give B am giving C ’ll give D ’m going to give
65. My doctor advised me ___ more exercise.
A take B taking C having taken D to take
66. I couldn’t ___ up with the noise in the city, so we moved to the countryside.
A put B live C set D take
67. There’s no name on this dictionary. - It ___ be mine then. Mine’s got my name on the front.
A might not B mustn’t C won’t D can’t
68. Julia ___ married since she was 20.
A is B was C has been D is being
69. Don’t worry if I ___ late tonight. I’m going to the gym after work.
A am B will be C would be D was
70. I’ve got a terrible headache, and it won’t go away. - Have you tried ___ some aspirin?
A to take B take C took D taking
71. Boxing is a sport ___ requires a lot of speed and fitness.
A it B that C what D where
72. Jon ___ working on this project for a couple of months so he hasn’t made much progress yet.
A is only B has only been C was only D had only been
73. I was wondering ___ I could ask you some questions. - Sure, go ahead.
11

A what B if C that D how
74. What clothes should I pack for a trip to Boston? - Well, it depends ___ the time of year that
you go.
A on B with C up D to
75. Do you ever ask your neighbours to do favours ___ you?
A for B to C with D about
76. Some married couples seem to get more ___ over time.
A alike B same C like D equal
77. I don’t know how much this card costs. The price label’s ___ off.
A gone B taken C done D come
78. I’ve finished this salad and I’m still hungry. I ___ ordered something more filling.
A must have B would have C should have ___D may have
79. Ben got the job because he ___ a very good impression at his interview.
A made B did C put D took
80. Salsa music always ___ me of my trip to Cuba.
A remembers B realises C recognizes D reminds
81. I ___to be picking Tom up at the station but I’ve lost my keys.
A am supposed B am requested C am intended D am obliged
82. How about going to Colours nightclub? - There’s no ___ I’m going there. It’s awful!
A hope B way C time D opportunity
83. By the age of 18, I ___ not to go to university.
A had decided B decided C have decided D was deciding
84. I’m afraid your car ___ repaired before next week.
A hasn’t been B wasn’t C wouldn’t be D can’t be
85. The amount of organically grown food on sale has ___ enormously in recent years.
A raised B lifted C increased D built
86. Can you believe it? A woman has been ___ for hacking into the computer of her online virtual
husband.
A accused B suspended C arrested D suspected
87. You may borrow my laptop ___ you promise to look after it.
A unless B in case CAs long as D Although
88. It’s a huge painting. It ___ taken ages to complete.
A must have B can’t have C should have D won’t have
89. Pierre tends to put ___ dealing with problems, rather than dealing with them immediately.
A down B off C over D away
90. If the taxi hadn’t stopped for us, we ___ standing in the rain.
A were still B would still be C are still D will still be
91. My mother’s Italian, so ___ the language has been quite easy for me.
A to learn B learn C having learned D learning
92. ___ I had the talent, I still wouldn’t want to be a movie star.
A In case B Even if C Provided that D However much
93. The factory workers threatened ___ on strike if they didn’t get a pay rise.
A going B to go C that they go D to have gone
94. I was about to go to sleep when it ___to me where the missing keys might be.
A remembered B happened C appeared D occurred
95. There’s going to be a new department at work. They’ve asked me to ___ it up.
A take B set C put D bring
96. If the film is a ___success, the director will get most of the credit.
A big B high C large D good
97. By the end of today’s seminar I will ___to each of you individually.
A speak B have spoken C be speaking D have been speaking
98. This is a photo of my little sister ___ ice cream on the beach.
12

A eat B eating C was eating D having eaten
99. Our students take their responsibilities very ___.
A considerably B thoroughly C seriously D strongly
100. Pia was ___ delighted with the birthday present.
A very B completely C fairly D absolutely
Ответы и интерпретация результатов
Starter

Elementary

Pre-int.

Intermediate

Upper Int.

1

C

21

C

41

C

61

B

81

A

2

B

22

A

42

C

62

B

82

B

3

C

23

C

43

D

63

C

83

A

4

A

24

A

44

B

64

C

84

D

5

B

25

B

45

A

65

D

85

C

6

C

26

B

46

D

66

A

86

C

7

B

27

B

47

A

67

D

87

C

8

A

28

A

48

B

68

C

88

A

9

A

29

A

49

C

69

A

89

B

10

B

30

C

50

D

70

D

90

B

11

B

31

B

51

C

71

B

91

D

12

A

32

C

52

B

72

B

92

B

13

C

33

C

53

C

73

B

93

B

14

C

34

A

54

A

74

A

94

D

15

B

35

B

55

D

75

C

95

B

16

A

36

A

56

A

76

A

96

A

17

B

37

A

57

C

77

A

97

B

18

C

38

A

58

C

78

D

98

B

19

B

39

B

59

B

79

A

99

C
13

20

A

40

B

60

A

80

D

100

D

Раздел 1.
Практическая работа №1
Тема 1.1 Повседневная жизнь семьи. Внешность и характер членов семьи.
Написание электронного письма “Встреча с работодателем”
А1
You have received an e-mail from the company. They want to meet with you in a cafe next
Thursday.
Write an e-mail to Mr Jarris, the manager. In your e-mail write
1) how you look (tall/ short, hair, eyes, etc.)
2) what you will wear (clothes)
3) what personal qualities you have to work in their company (active, clever, etc.)
You need to write 45-60 words.
А2 и выше
You have received an e-mail from the company. They want to meet with you in a cafe next
Thursday.
Write an e-mail to Mr Jarris, the manager. In your e-mail thank the company and write
1) how you look (tall/ short, hair, eyes, etc.)
2) what you will wear (clothes)
3) what personal qualities you have to work in their company (active, clever, etc.)
You need to write 80-110 words.
Образец ответа:
A1
Dear Mr Jarris,
Thank you for your e-mail.
I am short and slim. My hair is blond, my eyes are brown. I have glasses.
I will wear a red T-shirt and blue jeans.
I am active, clever and hard-working. I would like to work in your company.
Kind regards,
Jill Nichols
A2 и выше
Dear Mr Jarris,
Thank you for your e-mail. I would like to work in your company.
I am rather short and slim. I have got blonde shoulder-length hair and dark brown eyes. I usually
wear glasses.
I will wear a red T-shirt with a butterfly print on it and light blue wide jeans. I will have a bright
scarf on, so you will easily recognize me.
I am quite active, clever and hard-working, and I am sure your company will get higher results if
I become a part of it.
I will look forward to meeting you on Thursday.
Kind regards,
Jill Nichols
Проверка и оценивание:
14

Критерии оценивания:
9-10 баллов – отлично
7-8 баллов – хорошо
5-6 – удовлетворительно
№

Критерии
оценивания

К1

Решение
коммуникативной
задачи

К2

К3

3 балла

Задание выполнено Задание
полностью: даны
выполнено: даны
полные ответы на
ответы на три задантри заданных
ных вопроса, НО на
вопроса. Правильно один вопрос дан невыбрано обращение, полный ответ.
завершающая фраза
Есть 1–2 нарушения
и подпись.
в стилевом
Есть благодарность, оформлении письма
упоминание о
И/ИЛИ отсутствует
предыдущих контак- благодарность, употах , выражена
минание о
надежда на будущие предыдущих
контакты
/будущих контактах

Организация
текста

Лексикограмматическое
оформление
текста

2 балла

Использованы
разнообразная лексика и грамматические
структуры,
соответствующие
поставленной
коммуникативной
задаче (допускается
не более 2-х языковых ошибок, не
затрудняющих
понимание)

1 балл

0 баллов

Задание
Задание не
выполнено: отсутствуют
выполнено
частично: даны ответы на два вопроса ИЛИ
ответы на
текст письма не соответствузаданные вопросы, ет требуемому объему
НО на два вопроса
даны неполные ответы ИЛИ ответ
на один вопрос
отсутствует.
Имеется более 2-х
нарушений в
стилевом
оформлении
письма и в
соблюдении норм
вежливости

Текст логично
выстроен и разделен
на абзацы;
правильно
использованы языковые средства для
передачи логической
связи; оформление
текста соответствует
нормам письменного
этикета

Текст в основном Текст выстроен нелогично;
логично выстроен, допущены многочисленные
НО имеются
ошибки в структурном
недостатки
оформлении текста письма
(1–2) при
ИЛИ оформление текста не
использовании
соответствует нормам
средств
письменного этикета, прилогической связи нятого в стране изучаемого
И/ИЛИ делении на языка
абзацы.

Имеются языковые
ошибки, не
затрудняющие понимание (допускается
не более 4-х негрубых языковых
ошибок) ИЛИ
языковые ошибки
отсутствуют, но
используются лексические единицы и
грамматические
структуры
только элементарного уровня

Имеются
Допущены многочисленные
языковые
языковые ошибки, которые
ошибки, не
затрудняют понимание
текста.
затрудняющие
понимание (допускается не более 5
негрубых языковых ошибок)
И/ИЛИ допущены
языковые ошибки,
которые
затрудняют
понимание (не
более

ИЛИ имеются
отдельные
нарушения в
структурном
оформлении
текста письма

15

1–2 грубых
ошибок)
К4

Орфография и
пунктуация

Орфографические и Допущенные
пунктуационные
орфографические
ошибки практически и пунктуационные
отсутствуют (доошибки не затрудпускается не более 2- няют понимание
х, не затрудняющих (допускается не
понимание текста) более 3–
4 ошибок)

Допущены многочисленные
орфографические и пунктуационные ошибки и/или
допущены ошибки, которые
затрудняют понимание
текста

Раздел 2.
Практическая работа № 2
Устный опрос
Каждый студент рандомно выбирает 5 вопросов и дает устный ответ.
Answer the following questions about the geographical position of Russia, its nature and
climate.
1. Where is Russia situated?
2. How large is Russia compared to other countries?
3. What countries does it border on?
4. What are Russia’s main regions?
5. What seas and oceans is Russia washed by?
6. What are the most important rivers in Russia?
7. What is the deepest lake in Russia?
8. What types of climates are there on the territory of Russia? Which is the
prevailing one?
9. Is Russia rich in natural resources?
Образцы ответов:
1. Russia is situated in the eastern part of Europe and the northern part of Asia.
2. It covers almost twice the territory of either the United States or China.
3. Russia borders on 12 countries on land. In the south Russia borders on China,
Mongolia, Korea, Kazakhstan, Georgia and Azerbaijan. In the west it borders on
Norway, Finland, the Baltic States, Belorussia, and the Ukraine. It also has a sea border
with the USA.
4. The main areas of Russia are the European part, Siberia and the Far East. The Ural Mountains
separate Europe from Asia.
5. Russia is washed by 12 seas and 2 oceans. Russia is connected with the Atlantic Ocean through
the Baltic Sea in the west and the Black Sea in the south. The Arctic Ocean and its seas including
the White, Barents, Kara, Laptev, and East-Siberian Seas wash Russia in the north. The Pacific
Ocean and its seas the Bering, Okhotsk and Japanese Seas wash Russia in the east.
6. Russia’s greatest rivers are the Don and the Volga in its European part, and the Ob and the
Yenisey in West Siberia. The largest river in Asian part of Russia is the Lena. The Volga flows
into the Caspian Sea. The main Siberian rivers, the Ob, the Yenisei and the Lena, flow from south
to north. The Ob is the longest river in Russia, but the Volga is the most important one. Many
Russian towns are located on the Volga River: Vladimir, Tver, Yaroslavl, Kazan, and Nizhny
Novgorod. Altogether there are over two million rivers in our country.
7. Lake Baikal is the largest freshwater lake in the world, one of the Seven Natural Wonders of the
World, the pearl of Siberia. It’s 636 kilometers long and 80 kilometers wide and is surrounded by
forests and mountain peaks; the waters of the lake are transparent to a depth of 40 metres in
16

summer. The lake has more than 2000 rare plants and animals – bears, elk, lynx, sables, freshwater
seal, trout, salmon and sturgeon.
8. The climate of Russia differs from one part to another, from arctic in the north to subtropical in
the south. But the prevailing one is temperate. Winters are cold and windy with a lot of snow.
Summers are hot and dry.
9. Russia is rich in mineral resources such as coal, oil, natural gas, iron ore, copper, zinc
and others. Natural resources determine the development of the Russian economy.
Проверка и оценивание:
1. «5» (отлично) - Полное раскрытие устной темы на английском языке. Богатый
лексический запас. Правильное лексическое, грамматическое и фонетическое оформление
высказывания. Естественный темп речи. Отсутствие заметных пауз. Полная смысловая
завершенность и логичность высказываний.
4» (хорошо)- Устная тема раскрыта почти полностью. Достаточный лексический запас.
Небольшое количество грамматических, лексических и фонетических ошибок.
Естественный темп речи с незначительными паузами и повторами. Смысловая
завершенность и логичность высказывания несколько нарушены.
«3» (удовлетворительно)- Устная тема раскрыта не полностью. Запас лексики
недостаточен. Умеренное количество ошибок в грамматике и лексике. Темп речи
замедленный с частыми паузами и повторами. Смысловая завершенность логичность
высказываний значительно нарушены.
«2» (неудовлетворительно)- Устная тема не раскрыта. Бедный лексический запас. Большое
количество грамматических, лексических и фонетических ошибок. Медленный темп речи.
Длительные паузы. Смысловая незавершенность высказывания. Отсутствие логики
высказывания.
Раздел 3.
Практическая работа № 3
Ролевая игра-диалог между покупателем и продавцом
A1
You are a customer (Student A) and a shop assistant (Student B). You are in a clothes shop.
Card 1A -Customer
Step 1.
Read the plan and write what you can ask and say.
- greet the shop assistant
- ask for a pair of jeans.
- you like black
- if there aren't any black, ask for a pair of blue jeans.
- you are size 40
- agree to have a look at the blue jeans.
- ask if you can try them on.
- ask about the price
- buy the jeans
- thank the shop assistant for help
- say good-bye
Card 2.
Student B- You are the shop assistant.
Step 1. Read the plan and write what you can ask and say.
- start a talk,
- greet the customer and ask if you can help him/her
- ask what colour the customer wants
17

- you have only blue and grey jeans in a shop
- offer him/ her blue or grey ones
- ask about his/her size
- say if he/she can try them on
- say how much they cost
- thank a customer,
- say goodbye.
Step 2. Play your roles.
Образец ответа:
Sample answer.
(C-customer, SA-shop assistant)
A1
SA: Good morning/ hello, can I help you?
C: Yes, please. I want a pair of jeans. I like black.
SA: I’m sorry. We don’t have black jeans. We have blue or grey jeans.
C: Blue please.
SA: What size do you wear?/What size?
C: 40, please
SA: Here you are.
C: Can I try them on?
SA: Yes, of course.
C: How much do they cost?/How much are they?
SA: 1500 roubles, please.
C: Here you are.
SA: Thank you.
C: Thank you very much for help. Good bye.
SA: Good bye.
Ролевая игра
Шкала оценивания:
3 – проявлено на творческом уровне
2 – проявлено полностью
1 – проявлено частично
0 – не проявлено

№
1
2
3
4
5

Окончательная оценка
«5» - 30-20
«4» - 19-15
«3» - 14-11
«2» - 10

Параметры критериев
Подготовительный этап
Понимание темы, цели учебно-игрового занятия, изучение основных проблем
содержательного материала игры
Ознакомление с реальной ситуацией и построение имитационной,
ситуационной или условной модели
Разработка сценария, правил игры, распределение ролей, формирование
игровых групп, подготовка оборудования
Инициатива, готовность к сотрудничеству
Игра
Объем и качество знаний по проблемам игры, их личностная освоенность
(свобода оперирования)
18

6
7
8
9
10

Реализация правил игры, соблюдение оптимального соотношения условности и
серьезности
Уровень импровизации
Активность, умение переключаться, управлять своим вниманием
Коммуникативность; умение сотрудничать, владение речевым, слушательским
и читательским опытом общения
Способность к восприятию игровой ситуации, готовность к решению
поставленных проблем с позиции роли
Общий балл
Окончательная оценка

Раздел 3.
Контрольная работа №1
Задание 1: Замените выделенные слова личными местоимениями.
1. Jack is from Canada. 2. Mary is a pupil. 3. John and his sister live in Boston. 4. Claire and me
are good friends. 5. Are you and your brother twins?
Задание 2: Заполните пропуски, используя личные местоимения в объектном падеже.
1. He can't see _______ because we are sitting in the last row.
2. Where are the keys to our flat? I can't find _______.
3. Where is Ann? I want to talk to _________.
4. This snake is poisonous. I'm very afraid of _______.
5. Don't wait for _______ for dinner. I'll return very late at night.
Задание 3: Вставьте подходящий модальный глагол (must / may / need)
1. ______ I invite Nick to our house?
2. It _____rain soon.
3. You ______not make notes in the books.
4. You ______pay your bills in restaurants.
5. The baby is sleeping. You ______not shout.
6. That diamond bracelet is very elegant but it ______have cost a fortune.
7. You ______not say anything if you don’t want to.
8. I can hear you quite well. You ______not shout.
9. He has left the army and doesn’t ______to wear a uniform any more.
10. I’ve bought everything, so you ______not go shopping.
Задание 4: Поставьте глаголы в следующих предложениях в утвердительную,
вопросительную и отрицательную формы Present Simple.
1. It (to take) me about twenty minutes.
2. Mike (to be) a student.
3. She (to go) to bed at 11 p. m.
4. Classes (to begin) at eight.
5. We usually (to have) four classes a day.
Задание 5: Дайте степени сравнения прилагательных.
1. funny (смешной) 2. important (важный) 3. sunny (солнечный) 4. far (далекий) 5. comfortable
(удобный).
Критерии оценивания:
19

Количество допустимых ошибок
0-2 ошибки - оценка «5»
3-5 ошибок – оценка «4»
6-10 ошибок – оценка «3»
Более 10 – оценка «2»
Ответы:
1) 1. he. 2. She. 3. They. 4. We. 5. We.
2) 1. Us. 2. Them. 3. Her. 4. It. 5. Me.
3) 1 May, 2 may, 3 must, 4 must, 5 must/may, 6 must, 7 may, 8 need, 9 need, 10 need.
4) 1 - takes, it doesn’t take, does it take, 2 – is, Mike isn’t , is Mike, 3 – goes, she doesn’t go,
does she go, 4 – begin, classes don’t begin, classes don’t begin, 5 – we have, we don’t have, do
we have.
5) funny – funnier – the funniest
important – more important – the most important
sunny – sunnier – the sunniest
far – farther – the farthest (искл.)
comfortable – more comfortable – the most comfortable

Контрольная работа №2
Работа охватывает грамматический аспект раздела №2: простое настоящее время и простое
продолжительное время, простое прошедшее время, типы вопросов.
Задание 1: Раскройте скобки, употребляя глаголы в форме Present Simple или Present
Continuous.
1. Where he (to live)? – He (to live) in a village.
2. He (to sleep) now?
3. They (to read) many books.
4. The children (to eat) cakes now.
5. He (to help) his mother every day.
Задание 2: Раскройте скобки, употребляя глаголы в Past Simple.
1. Jane (to be) fond of sports.
2. She (to do) her morning exercises every day.
3. For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea.
4. After breakfast she (to go) to the institute.
5. Sometimes she (to take) a bus.
6. It (to take) her an hour and a half to do her homework.
7. She (to speak) English well.
8. Her friends usually (to call) her at about 8 o’clock.
9. Ann (to take) a shower before going to bed.
10. She (to go) to bed at 11 p. m.
Задание 3: Письменно переведите текст
Text №1 «Influence of Food»
Food we eat also influences our health. Nowadays people are very busy and they often eat in fast food
restaurants as they don’t have time to cook. Fast food is unhealthy. It is very rich in calories (fatty) and has
a lot of additives. This food gives a lot of energy. But if you don’t work it out (израсходовать), it becomes
fat in your body. The same is with chocolates, cakes and sweets. They have much fat and sugar.
People should get rid of a habit of eating fast food and get into a havit of eating organic food such as fruit,
vegetables and fish.
There are other bad habits, which can ruin our health. It is smoking, drinking alcohol and using drugs.
20

Задание 4: К выделенному предложению составить 2 вопроса, общий и специальный и
образовать отрицательную форму.
Критерии оценивания:
Количество допустимых ошибок
0-2 ошибки - оценка «5»
3-5 ошибок – оценка «4»
6-10 ошибок – оценка «3»
Более 10 – оценка «2»
Ответы:
1) 1.Where does he live? – He lives in a village.
2. Is he sleeping now?
3. read
4. are eating
5. helps.
2) 1. 1 - was, 2 – did, 3 - had, 4 - went, 5 - took, 6 - took, 7 - spoke, 8 - called, 9 - took, 10 –
went.

Итоговая контрольная работа
Вариант 1
Задание 1. Выберите верный ответ на реплику в диалоге.
- Hello. What’s your name?
- ….
1. Good afternoon.
2. Hi. I am Mary. You?
3. I don’t know.
4. That’s interesting.
Задание 2. Вставьте пропущенные слова.
What can’t we do without ?
1. I can’t run without …
2. I can’t point without…
3. I can’t speak without…
Задание 3. Напишите данные существительные во множественном числе.
1. a cat –…
2. a box –…
3. a boy –…
4. a foot –…
5. a child –…
6. one man –…
7. one house –…
8. one tooth –…
Задание 4. Напишите данные существительные во множественном числе.
1. a dress – two …
21

2. a lady – two …
3. a baby – three…
4. a thief – five…
5. a wolf – five…
6. a policeman – seven…
7. a bench — eight …
8. a potato – ten…
Задание 5. Вставьте глагол “to be” в требуемой форме Present Simple.
1. I ... a student.
2. My father ... not a shop-assistant, he ... a scientist.
3. ... your aunt a nurse? - Yes, she ... .
4. ... they at home? - No, they ... not. They ... at school.
5. ... you an engineer? - Yes, I....

Задание 6. Поставьте глаголы в следующих предложениях в утвердительную,
вопросительную и отрицательную формы Present Simple.
1. I (to do) morning exercises.
2. He (to work) at a factory.
3. She (to sleep) after dinner.
4. We (to work) part-time.
5. They (to drink) tea every day.
Задание 7. Соедините слово с подходящим переводом.

1. father
2. a sofa
3. do
4. sister
5. bed
6. carpet

a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)

Ковер
Диван
Делать
Сестра
Отец
Кровать
Зеркало

Вариант 2
Задание 1. Выберите верный ответ на реплику в диалоге.
- How are you today?
-…
1. Good afternoon.
2. Hi. I am Mary. You?
3. I don’t know.
4. I am fine. And you?
Задание 2. Вставьте пропущенные слова.
22

What can’t we do without ?
1. I can’t hear without…
2. I can’t smell without…
3. I can’t wave without…
Задание 3. Напишите данные существительные во множественном числе.
a glass –…
a bus –…
a sock –…
one woman –…
one mouse –…
one goose –…
one sheep –…
one wife-…
Задание 4. Напишите данные существительные во множественном числе.
1. a story – three …
2. a fox – four …
3. a leaf – four …
4. a city – six…
5. a sheep – seven …
6. a potato – ten…
7. a photo – ten…
8. a witch – nine …
Задание 5. Вставьте глагол “to be” в требуемой форме Present Simple.
1. Mike (to be) a student.
2. Jane (to be) fond of sports.
3. You (to be) a good friend.
4. You (to be) good friends.
5. It (to be) difficult to remember everything.
Задание 6. Поставьте глаголы в следующих предложениях в утвердительную,
вопросительную и отрицательную формы Present Simple.
1. Helen (to have) a car.
2. Classes (to begin) at eight.
3. She (to get) up at seven o'clock.
4. We usually (to have) four classes a day.
5. Sometimes she (to take) a bus.
Задание 7. Соедините слово с подходящим переводом.

1. mother
2. a chair
3. family
4. small
5. a house
6. hand
23

a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)

Рука
Семья
Маленький
Дом
Стул
Мама
Дерево

24

Критерии оценивания
Каждый правильный ответ оценивается в один балл. Всего можно набрать 36 баллов.
19 баллов – оценка «3»
20-30 – оценка «4»
31-36 – оценка «5»
Ответы:
Вариант 1
1. 2
2. legs, fingers, tongue
3. cats, boxes, boys, feet, children, men, houses, teeth
4. dresses, ladies, babies, thieves, wolves, policemen, benches, potatoes
5. 1. am; 2. Is, is; 3. Is, is; 4. Are, are, are; 5. Are, am.
6. 1. I do, I don’t, do I do; 2. He works, he doesn’t work, does he work; 3. She sleeps, she doesn’t
sleep, does she sleep; 4. We work, we don’t work, do we work; 5. They drink, they don’t drink,
do they drink.
7. 1-e; 2- b; 3-c; 4 – d; 5 – f; 6 – a.
Вариант 2
1.4
2. ears, nose, hand
3. glasses, buses, socks, women, mice, geese, sheep, wives.
4. stories, foxes, leaves, cities, sheep, potatoes, photos, witches.
5. 1 – is; 2 – is; 3 – are; 4 – are; 5 –is.
6. 1 - Helen has, she doesn’t, Does she have; 2 – Classes begin, classes don’t begin, do classes
begin; 3 – she gets, she doesn’t get, does she get; 4 – we usually have, we don’t usually have, do
we have usually; 5 – sometimes she takes, she doesn’t take, does she take.
7. 1- f; 2 – e; 3 – b; 4 – c; 5 – d; 6 – a.


Наверх
На сайте используются файлы cookie. Продолжая использование сайта, вы соглашаетесь на обработку своих персональных данных. Подробности об обработке ваших данных — в политике конфиденциальности.

Функционал «Мастер заполнения» недоступен с мобильных устройств.
Пожалуйста, воспользуйтесь персональным компьютером для редактирования информации в «Мастере заполнения».